Worst of 2013

Het is zover: het einde van het jaar, de eind waar ik me ieder jaar weer op verheug. Jaarlijst, overzichten, enzovoort! Op 31 december presenteer ik de jaarlijst van de FZ Top 40, met natuurlijk de (ruim 300) beste hits uit 2013, op basis van het puntensysteem.

Daarover later meer, maar eerst wil ik het hebben over de muziek waar ik me dit jaar enorm aan geïrriteerd heb. Vorig jaar postte ik een top 30 met mijn ‘worst of 2012’. Klik hier om het te zien: deel 1 deel 2deel 3. Dit jaar doe ik het nét even iets anders dan vorig jaar, want ik post geen top 30, en kán ook geen top 30 posten omdat 2013 een veel beter muziekjaar was. Maar in ieder geval: in dit bericht schrijf ik over wat naar mijn mening de slechtste tracks van 2013 zijn… op willekeurige volgorde. En helemaal onderaan vindt je een top 3.

Nick & Simon – “Julia”
Dit voorjaar knalden Nick & Simon met “Julia” de Nederlandse Top 40 binnen op de bovenste positie. Alsof dat nog niet genoeg was, werd het nummer ook nog eens uitgebracht in 154 (!) versies. In elke versie werd de naam Julia vervangen door een andere meisjesnaam. Deze 154 tracks werden natuurlijk massaal gedownload, en dan komen we bij het prachtige ‘woord’ hitlijstvervuiling. Bovendien is/zijn het niet echt (een) geweldig(e) nummer(s), en artiesten die uit Voldendam komen hoeven niet zo snel bij mij aan te kloppen, want meestal vind ik het niks.

Mr. Probz – “Waves”
Dit nummer was ik na een paar dagen alweer zat, en ik had pech, want ik moest dit ruim een half jaar aanhoren op de radio, en nu nog steeds! 28 weken lang stond het in de Top 40, en ik heb me er aan doodgeërgerd, wát een saai nummer! Ik zet niet vaak de radio uit als er een nummer voorbij komt, maar bij deze dus wel.

Sandra van Nieuwland – “Venus”, “Hunter”, “Always Alone”
Daar is ze weer hoor, Sandra van Nieuwland – deelneemster aan het vorige seizoen van The Voice of Holland. Vorig jaar heb ik al geklaagd over hoe erg ze gehypet werd, en hoe onterecht het was dat ze twee weken op #1 stond in de Top 40.
Eind december 2012 scoorde de Alarmschijf op 538 (Lees: John de Mol heeft onderhandeld met/geld betaald aan 538 om “Venus” tot Alarmschijf te maken).

Ik had goede hoop, dat Sandra van Nieuwland na haar coveralbum met wat beter materiaal aan zou komen, maar helaas, opvolgers “Hunter” en “Always Alone” waren ook saai. Ik hoop maar dat Sandra snel vergeten wordt door haar landgenoten.

Nielson & Miss Montreal – “Hoe”
Hoe heeft dit zo’n grote hit kunnen worden? Geen idee. Buiten het feit dat “goe-oed” en “oeh-oeh” niet rijmen op elkaar en “oeh-oeh” en “hoe-oek, hoe-oek” ook niet (“hoe-oe” en “doe-oe” rijmen wel, dus zou je verwachten dat de rest ook rijmt), is het gewoon een enorm irritant nummer met dat ge-oehoe de hele tijd… om gek van te worden!

Voor degenen die niet weten wie Nielson is: Nielson is een zanger die in 2012 meedeed aan De Beste Singer-songwriter van Nederland. Hij won niet, maar scoorde wel een grote hit met “Beauty & De Brains”, maar daar heb ik het vorig jaar al uitgebreid over gehad. En we moeten door, want we zijn er nog lang niet doorheen voor dit jaar!

De Kraaien
Op de valreep van 2012 brak de Haagse rapformatie De Kraaien door in Nederland. De Kraaien zijn drie rappers die vaak een kraaienmasker op hebben. Geen probleem hoor, van dat masker, maar tegenwoordig kun je blijkbaar hits scoren als je maar een goede beat achter je nummer hebt. De raps (vooral op “Ik Vind Je Lekker”) zijn enorm slecht. Zal wel aan mij liggen trouwens, want ik ben niet echt fan van Nederhop, Nederpop, Nederrap, hoe je het wilt noemen.

Yellow Claw’s herrie
Vorig jaar maakten we kennis met de drie dj’s die zich Yellow Claw noemen. Ik hoopte dat het na “Krokobil” en “Nooit Meer Slapen” afgelopen zou zijn, maar nee… dit jaar scoorden ze opnieuw twee hits met “Thunder” en “Shotgun”. Met vocalen van respectievelijk The Opposites en Rochelle zijn deze nummers nog niet 100% troep, maar iets minder… rond de 90 ongeveer, denk ik zo. Ik vind artiesten als Mr. Polska, Ronnie Flex en soortgenoten wat meer bij deze tracks passen. Met hardstyleherrie hoef je sowieso niet bij mij aan te kloppen.

Lana Del Rey
Vorig jaar is ze door mij uitgeroepen als “Worst artist of the year”. Deze titel leek Lana te doen nadenken over het vervolgen van haar carrière, maar helaas heeft ze tóch besloten om niet gaan stoppen met zingen… helaas. Na haar laatste album te hebben uitgemolken qua singles (waarvan er veel flopten), probeerde ze haar succes in de hitlijsten terug te winnen met de Cédric Gervais-remix van “Summertime Sadness”. Een remix van misschien wel het meest verschrikkelijke nummer uit 2012. Ja… dankjewel, Cédric.

Deze remix viel echter wel in de smaak bij de meeste mensen, en behaalde dan ook chartsucces in veel landen (niet in Nederland gelukkig). En meneer Gervais leek het ook nog even leuk om “Young & Beautiful”, ook van Lana Del Rey, te remixen. Wat aardig van hem. Maar ja, we moeten door!

Wildstylez en Headhunterz
Aan de letter Z op het einde van deze dj’s kun je wellicht al zien dat het hier om hardstyle gaat. Beiden hebben ze dit jaar een remix gemaakt van een nummer dat in de originele versie niet eens zo slecht klinkt. Headhunterz maakte bijvoorbeeld een remix van de remix van Neon Trees’ “Lessons In Love (All Day, All Night)”. In mijn woorden: de verkrachting van een verkrachting van het origineel.

Wildstylez had geen remix nodig om te remixen. Hij remixte “Earth Meets Water” van de (ook) Nederlandse rockband Rigby. Had ook totaal niet gehoeven, van mij.

MusicMondays
Justin Bieber irriteerde me nooit heel erg, maar dat veranderde in de maanden oktober, november en december van dit jaar. Hij (en/of zijn management) bedachten namelijk het concept MusicMonday. Tien weken lang zou Justin Bieber iedere maandag een single uitbrengen. Deze kwamen (bijna) allemaal op #1 iTunes in heel veel landen door alle Beliebertjes die die nummers natuurlijk gaan kopen. En het allerergste was, dat het 10 saaie, slechte R&B-plaatjes waren, waar volgens mij niet heel veel moeite in is gestoken. Op 23 december kregen we nog eens een extra explosie in iTunes vanwege de albumrelease van “Journals”, het album waar al die MusicMonday-tracks opstaan.

Racoon – “Oceaan”
Het slechte Nederlands van de zanger van Racoon bleef me ook in 2013 irriteren, en werd het hele jaar door ook nog aardig verkocht.

iTunes-opkoop: BYentl, Gordon, e.a.
Dit jaar kwam het eindelijk wat meer in het nieuws: iTunes-opkoop. Wanhopige, meestal Nederlandse mensen die denken dat ze geen hit kunnen scoren, maar het toch willen, kopen hun single(s) op. Soms alleen, maar meestal doen ze dat samen met een heel team/netwerk/management/platenlabel. Stichting Nederlandse Top 40 doet hier (gelukkig) momenteel een onderzoek naar opkoop.

Een artiest die we al jarenlang hoog in iTunes zien, en met haar enorme lading geld al veel Gouden en Platina platen heeft binnengesleept, is Marjorie Lammerts a.k.a. BYentl. Andere opkoopartiesten zijn o.a. Jeroen van der Boom, Gordon, Nils van Zandt, 3JS, en weet ik veel wie allemaal nog meer.

Nog één overeenkomst tussen al deze artiesten? Hun muziek klinkt nergens naar.

The Voice of Holland
Alle TVOH-troep die mensen gaan downloaden meteen na elke uitzending irriteert me ook. Gelukkig hadden we dit jaar geen soort Sandra van Nieuwland.

TOP 3 WORST OF 2013:

3) Racoon – Oceaan
2) Nielson & Miss Montreal – Hoe
1) Mr. Probz – Waves

Dit is het einde van dit lange artikel, eindelijk! Op 26 of 27 december a.s. weer een nieuwe (kortere) post, met de beste Alarmschijf, Dancesmash en Megahit van 2013!

This entry was posted in Nieuws. Bookmark the permalink.

3 Responses to Worst of 2013

  1. KK026 says:

    Lachen!

  2. Sunnyman says:

    Leuk toch hoe smaken verschillen.

    Zo vind ik Waves van Mr.Probz nu juist één van de leukere nummers dit jaar. Iedereen heeft weer een andere beleving met muziek😉

  3. Pingback: De Worst van 2014 (2/4) | Flip Music

Leave a Reply

