Review: Pulcino Pio – Het Kuikentje Piep

Deze review hangt samen, en is vergelijkbaar met een andere review: klik hier.

En toen ineens was het een hype in Nederland: Het Kuikentje Piep. Eerder is op dit blog een review gedaan van Il Pulcino Pio, en daar is het ook allemaal begonnen. Dit korte nummer (02:40) is in juli 2012 gereleased in Italië door Radio Globo uit Rome. Het nummer was bedoeld als een grap, maar werd een ware hype en stond 8 weken op de eerste positie in de Italiaanse hitlijst. Laat ik je er wel even op wijzen dat het geen origineel nummer is, maar een soort cover van het Braziliaanse nummer O Pintinho van Trio Nortista uit 1985.

Il Pulcino Pio is vergelijkbaar met het bekende kinderliedje Old MacDonald Had A Farm. Net als in dat nummer worden er in Il Pulcino Pio veel dieren opgenoemd: een kuiken, een kalkoen, een duif, een kat, een kip, een haan, een hond, een geit, een schaap, een koe, een kalkoen en een stier. Ohja, en een traktor, die het kuikentje Pio aan het eind van het nummer overrijdt.

Vanwege het grote succes in Italië is dit beste kuiken vertaald in de volgende talen: Engels, Frans, Grieks, Cypriotisch-Grieks, Portugees, Roemeens, Spaans, Catalaans… en, jawel, ook in het Nederlands. De Nederlandse versie heet Het Kuikentje Piep, en vind ik zelf minder leuk als de Italiaanse versie. In iTunes staat de Nederlandse versie op de avond van het schijven deze review op #2. Waarom het zoveel gedownload wordt? Omdat het een hype is! Denk bijvoorbeeld aan Schnappi: Das Kleine Krokodil! Een recent voorbeeld kan ook: Gangnam Style van PSY. Daarbij vraag je je ook af: is het echt goede muziek, of alleen een hype?

Hypes komen nou eenmaal voor in Nederland, zo ook met Pulcino Pio. Wat betreft dit nummer, maakt mij dat eigenlijk helemaal niet uit.

Cijfer: 9,0
Genre(s): kindermuziek, pop